Hamulec tarczowy TZ SBR50H-AK to układ hamulcowy uruchamiany hydraulicznie z zaciskiem otwieranym siłą sprężyny. Wytwarzanie ciśnienia zacisku lub hamowania następuje przy wykorzystaniu zewnętrznego zasilania hydraulicznego. Standardowo ciśnienie jest doprowadzane do siłownika hamulcowego przez poprzedzający zawór sterujący.
Do nadzoru funkcji zwalniania hamulca służy wyłącznik krańcowy. Siły hamowania zmieniają się wraz z ciśnieniem hydraulicznym.
Ustawiane ciśnienie hamowania w zakresie od 10 do maks. 100 bar zależy od parametrów eksploatacyjnych (wymagań) użytkownika. Hamulce tarczowe są wyposażone w rożne typy zacisków i szczęk hamulcowych, odpowiednio do zastosowania i grubości używanych tarczy hamulcowych.
Zacisk hamulcowy jest zamocowany na płycie montażowej do uchwytu zacisku, połączonego z kołpakiem hamulca, lub do kozła mocującego i jest wypośrodkowany w stosunku do tarczy hamulcowej. Siła hamowania jest przekazywana na tarczę hamulcową przez konstrukcję zacisku hamulcowego.
System działa typowo po stronie szybkobieżnej pomiędzy silnikiem napędowym i przekładnią. Przełożenie przekładni nie ma tym samym wpływu na skuteczność hamowania urządzenia.